بومی سازی سامانه تصفیه آب توازن کشتی با استفاده از فناوری نانو

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در google
Google+
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn

سامانه گندزدایی و تصفیه آب توازن کشتی، نیاز صنعت دریایی کشور بود که حالا با استفاده از فناوری نانو، بومی و در نمایشگاه نانو فناوری از آن رونمایی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در جهان فقط ۱۵ کشور صاحب فناوری آب توازن کشتی هستند. آقای مقتدایی مدیر طرح تصفیه سامانه آب توازن می‌گوید حالا ایران هم جزو صاحبان این فناوری است.

آقای مسعود صالحی کارشناس نانو می‌گوید استفاده از نانو مواد منجر به کاهش هزینه‌ها و بالارفتن رقم بهره وری شده است.

تمام استاندار‌های جهانی برای این سامانه کسب و با فراهم شدن زمینه آزمایش بین المللی این فناوری در گام نخست از خروج ۵ میلیون دلار ارز جلوگیری شده است.

بر اساس قوانین «سازمان بین المللی دریانوردی از سال ۲۰۲۴ میلادی تمام شناور‌ها برای دریافت مجوز تردد در آب‌های آزاد ملزم به استفاده از فناوری تصفیه آب توازن هستند که با بومی سازی این سامانه در کشور شرایط نصب این سامانه روی شناور‌های داخلی فراهم شده است.

کشتی‌های باری برای حفظ ثبات و قابلیت مانور از سیستم‌های مختلفی در طول سفر استفاده می‌کنند که یکی از این سیستم‌ها «آب توازن» است؛ آب توازن ممکن است حاوی ارگانیسم‌های متنوعی شامل باکتر‌ی ها، ویروس ها، گیاهان و موجودات دریایی باشد که با کشتی‌های قاره پیما، در مسافت‌های طولانی حمل می‌شود و متعاقباً هنگام تخلیه آب در مقصد کشتی، گونه‌های جدیدی به زیست بوم جدید وارد و منجر به آلودگی آب‌ها می‌شود.

تخریب سیستم‌های دریایی و آب‌های سطحی موجب بروز صدمات غیرقابل جبرانی به محیط زیست می‌شود که این موضوع نگرانی‌های گسترد ه‌ای را به دنبال داشته است.

برای پیشگیری از صدمات ناشی از عبور و مرور کشتی ها، «سازمان بین المللی دریانوردی IMO» قوانینی را به منظور مدیریت آب توازن کشتی‌ها و کاهش پیامد‌های ناشی از آن وضع کرده است؛ طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، از سال ۲۰۲۴ میلادی تمام شناور‌های مشمول برای دریافت مجوز تردد در آب‌های بین المللی ملزم به استفاده از فناوری تصفیه آب توازن مورد تأیید سازمان دریانوردی و دارای استاندارد جهانی هستند.

با بومی سازی این سامانه امکان استفاده شناور‌های داخلی از محصول بومی فراهم شده است.

لینک خبر

مقالات بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *