جلوگیری از خروج 130 میلیون دلار با طراحی سیستم آب توازن کشتی

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در google
Google+
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn

سازمان بین‌المللی دریانوردی قانونی را وضع کرده که طبق آن از سال ۲۰۲۴ تمام شناورهایی که در اقیانوس‌ها رفت‌وآمد می‌کنند باید مجهز به سیستم «تصفیه آب توازن» باشند و در غیر این صورت تمام شناورها ازجمله کشتی‌ها و نفتکش‌های ما توقیف می‌شوند. ما هم با توجه به تحریم‌هایی که سال‌هاست با آن دست‌به‌گریبان هستیم، خرید این سیستم برای شناورها از کشورهای دیگر امکان‌پذیر نیست.

عمید حسینی، مدیرعامل شرکت «راه آوران آینده دریا» به «فرهیختگان» می‌گوید: «سازمان بین‌المللی دریانوردی قانونی را وضع کرده که طبق آن از سال ۲۰۲۴ تمام شناورهایی که در اقیانوس‌ها رفت‌وآمد می‌کنند باید مجهز به سیستم «تصفیه آب توازن» باشند و در غیر این صورت تمام شناورها ازجمله کشتی‌ها و نفتکش‌های ما توقیف می‌شوند. ما هم با توجه به تحریم‌هایی که سال‌هاست با آن دست‌به‌گریبان هستیم، خرید این سیستم برای شناورها از کشورهای دیگر امکان‌پذیر نیست. از این رو ما با شناسایی این گلوگاه کشوری وارد این حوزه شدیم و شروع به تولید این سیستم در داخل کشور کردیم. البته باید مجوزهای مشخصی هم از سازمان بین‌المللی دریافت کنیم که درحال گذراندن این مراحل هستیم؛ یک مرحله از این مجوزها را دریافت کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم مراحل بعدی را هم اخذ کنیم. همچنین درحال‌حاضر به‌طور همزمان مشغول نصب این سیستم روی یکی از شناورها هستیم که تا سه، چهارماه آینده به اتمام می‌رسد.»

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اشاره می‌کند: «زمانی که شناورها در آب اقیانوس‌ها حرکت می‌کنند به‌منظور حفظ تعادل و همزمان هنگام بارگیری و تخلیه بار به‌تناسب وزنی که تغییر می‌کنند، آبی را وارد مخازن موجود در بدن شناور می‌کنند که این باعث برقراری و حفظ تعادل شناور می‌شود. حجم این آب زیاد است و به‌نظر می‌رسد سالیانه چندمیلیارد تن آب در دنیا جابه‌جا می‌شود. با جابه‌جایی این حجم آب، به‌دلیل وجود میکروارگانیسم‌های مختلف در اکوسیستم‌های دنیا، این میکروارگانیسم‌ها حلقه زنجیره موجودات بالادستی را از بین می‌برند، هم باعث تغییر در اقلیم و هم گونه‌های جانوری می‌شوند، مانند پدیده جلبک‌های قرمز که چندسال پیش در خلیج‌فارس اتفاق افتاد. به‌دلیل اهمیت این سیستم برای محیط‌زیست، قانون مجهز بودن شناورها به سیستم «تصفیه آب توازن کشتی»ها وضع شده و ما هم به سبب این قانون به این حوزه ورود پیدا کرده‌ایم.»

مقالات بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *